Firmy handlowe i usługowe, Prawo gospodarcze i spory sądowe

Polityka Bezpieczeństwa dziś i po 25 maja 2018 roku (RODO) cz. III

Leszek Przybyłka
adwokat, doradca podatkowy

Leszek Przybyłka

Wybierz datę i czas spotkania

Twoja rezerwacja

{service_name}
{reservation_date} · {reservation_time}

Lokalizacja

{location_name}

Clients

{reservation_capacity}

Prawnik

{employee_name}

Cena

{reservation_price}
Your cart is empty.

Łącznie: 0

Informacje

Wymagane pola są oznaczone *.

Podsumowanie zamówienia

Metoda płatności

  • Pay with your credit card via Stripe. Use the card number 4242424242424242 with CVC 123, a valid expiration date and random 5-digit ZIP-code to test a payment.

W toku...

·

Dzisiejszy wpis jest ostatnim z cyklu artykułów pt. „Polityka Bezpieczeństwa dziś i po 25 maja 2018 roku (RODO)”. Szerzej na temat dokumentów Polityki Bezpieczeństwa oraz Instrukcji Zarządzania Systemem Informatycznym Służącym do Przetwarzania Danych Osobowych, a także wymagalnych zmian w ich treści po 25 maja w 2018 roku przeczytasz w części I [link] oraz w części II [link].

Jak przygotować się do wdrożenia zmian, które będą czekać po 25 maja 2018 roku? Czy brak regulacji RODO grozi sankcją?

Drogi do zgodności, w zależności od dotychczasowego stopnia przygotowania organizacji, są dwie. Tam, gdzie w oparciu o obecnie obowiązujące przepisy, dokumentacja w postaci Polityki Bezpieczeństwa jest niekompletna lub nieaktualna, należy ją uzupełnić w stopniu zgodnym z obecnymi przepisami jak i nowymi regulacjami z RODO – uwaga o treści z jednej strony zgodne z prawem, z drugiej możliwej do implementacji w danej organizacji – papier przyjmie wszystko, organizacja nie zawsze. W drugim przypadku, przy braku posiadanej obecnej dokumentacji wskazane jest stworzenie dokumentacji od podstaw zgodnej z obecnym jak i przyszłym porządkiem prawnym. Po 25 maja 2018 roku administracyjne kary pieniężne za brak stosowania regulacji RODO sięgać mogą 20 mln Euro lub do 4 procent całkowitego rocznego przychodu światowego danej organizacji z poprzedniego roku obrotowego* (*zastosowanie ma kwota wyższa) i jak to zapisano literalnie w RODO kary w każdym indywidualnym przypadku powinny być „skuteczne, proporcjonalne i odstraszające”. Podkreślenia wymaga fakt, iż stwierdzenie, iż zostało niewiele ponad rok na przygotowanie i wdrożenie dokumentacji, jest zarówno trafione jak i nie trafione. Patrząc przez pryzmat sankcji, które grożą po 25 maja 2018 r. można powiedzieć, iż jest ono trafne. Z drugiej zaś strony jak to już powiedziano na początku, obowiązek posiadania Polityki Bezpieczeństwa dotyczy zdecydowanej większości z nas już ciągle teraz, przy czym obarczony jest obecnie „jedynie” karą administracyjną ze strony GIODO w kwocie do 50 tys. zł (200 tys. zł w przypadku wielokrotnego złamania przepisów w przypadku podmiotów prawnych/ odpowiednio do 10 tys. i do 50 tys. w przypadku osób fizycznych).

Czy pojęcia Polityki Prywatności oraz Polityki Bezpieczeństwa są jednoznaczne?

 

 

Pragnę jeszcze, jak to wskazał sam GIODO, podkreślić różnicę w zakresie pojęć „Polityka Bezpieczeństwa”, a „Polityka Prywatności”, gdyż nie są to pojęcia jednoznaczne. Ten drugi jest dokumentem powszechnie dostępnym, jawnym w szczególności dla klientów danej organizacji i najczęściej jest zamieszczany na jej stronie internetowej. Traktuje on o celach, podstawach prawnych ora zakresie przetwarzania danych osób, których dane dotyczą, w tym o możliwości i sposobie złożenia sprzeciwu co do przetwarzania danych w celach marketingu bezpośredniego. Polityka Bezpieczeństwa jest zaś dokumentem wewnętrznym w organizacji, dostępnym jedynie dla wąskiego kręgu osób wewnątrz, które są zobowiązane do zachowania w tajemnicy sposobu zabezpieczania danych. Oba obowiązki są od siebie niezależne, choć de facto sama Polityka Prywatności wynika raczej z kodeksu dobrych praktyk. Stosowanie niezależnie Polityki Bezpieczeństwa jest literalnym wymogiem prawnym.

 

Wszystkich z Państwa, którzy mają na uwadze spełnienie w swojej organizacji, obecnych jak i przyszłych (RODO) wymogów prawnych w zakresie ochrony danych osobowych jak i tajemnicy przedsiębiorstwa zachęcam do konsultacji, w tym z możliwością prezentacji szkolenia z zakresu ochrony danych osobowych i nowego RODO dla kadry zarządzającej, jak i pracowników na pierwszej linii frontu. Zmiany, które nas czekają w zakresie procesu przetwarzania danych osobowych po 25 maja 2018 roku są fundamentalne, nie tylko z perspektywy przytoczonych sankcji.

 

Leszek Przybyłka, adwokat Kraków, czerwiec 2017 roku

Polecane artykuły

23
paź
Podatki
Jakie wydatki możesz odliczyć od podatku, prowadząc własną działalność?

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

10
paź
Podatki
Kontrola podatkowa w firmie – jak się przygotować i co warto wiedzieć

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

12
lip
Firmy handlowe i usługowe
Dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy ?

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.