Procedura krok po kroku

Otwarcie likwidacji fundacji

Leszek Przybyłka
adwokat, doradca podatkowy

Leszek Przybyłka

Wybierz datę i czas spotkania

Twoja rezerwacja

{service_name}
{reservation_date} · {reservation_time}

Lokalizacja

{location_name}

Clients

{reservation_capacity}

Prawnik

{employee_name}

Cena

{reservation_price}
Your cart is empty.

Łącznie: 0

Informacje

Wymagane pola są oznaczone *.

Podsumowanie zamówienia

Metoda płatności

  • Pay with your credit card via Stripe. Use the card number 4242424242424242 with CVC 123, a valid expiration date and random 5-digit ZIP-code to test a payment.

W toku...

·

Przesłanki do likwidacji fundacji

Fundacja może zostać postawiona w stan likwidacji w przypadku zaistnienia jednej z dwóch przesłanek. Art. 15 ust. 1 Ustawy o Fundacjach stanowi, iż fundacja może zostać zlikwidowana: wówczas, gdy osiągnęła cel, dla którego została ustanowiona, lub w razie wyczerpania środków finansowych i majątku fundacji.

 

Powyższe kwestie powinien zawierać statut fundacji, niemniej jednak w przypadku gdy statut nie przewiduje likwidacji fundacji lub jego postanowienia w tym przedmiocie nie są wykonywane, wówczas właściwy Minister lub starosta może zwrócić się do sądu o likwidację fundacji.

 

 

Likwidacja fundacji – jak rozpocząć proces?

 

Podstawą rozpoczęcia procesu likwidacji fundacji jest powzięcie decyzji o zakończeniu jej działalności. Decyzję o zakończeniu działalności fundacji najczęściej podejmuje fundator, zarząd fundacji lub rada fundacji. Uprawnienia do podjęcia tej decyzji powinien regulować powołany statut fundacji. Decyzja o zakończeniu działalności fundacji i postawienia jej w stan likwidacji powinna zostać podjęta w formie stosownej uchwały. Ponadto, w decyzji tej należy wskazać także przyczynę jej rozwiązania.

 

 

Otwarcie likwidacji fundacji

 

Następnym krokiem w procesie likwidacji fundacji jest złożenie wniosku do Krajowego Rejestru Sądowego, celem dokonania wpisu o otwarciu likwidacji fundacji. W tym celu, oprócz złożenia stosownego wniosku, fundacja musi zgromadzić dokumenty, które przedłoży wraz z w/w wnioskiem.

 

Do wniosku o dokonanie otwarcia likwidacji fundacji, należy przedłożyć:

 

  •  Uchwałę uprawnionego o postawieniu fundacji w stan likwidacji i jej rozwiązania,
  • Uchwałę o powołaniu likwidatora fundacji wraz z określeniem sposobu reprezentacji fundacji w czasie likwidacji,
  • Oświadczenie likwidatora o wyrażeniu zgody na pełnienie funkcji,
  • Dowód opłaty od wniosku – w przypadku fundacji wpisanej zarówno do rejestru stowarzyszeń, jak i rejestru przedsiębiorców, jest to opłata w kwocie 350 zł, w przypadku z kolei fundacji nieprowadzącej działalności gospodarczej, a więc wpisanej wyłącznie do rejestru stowarzyszeń opłata ta wynosi 150 zł.

 

Wniosek wraz z w/w dokumentami należy złożyć i poczekać, aż sąd wyda postanowienie w przedmiocie otwarcia likwidacji fundacji.

Publiczne ogłoszenie o likwidacji fundacji

 

Jednocześnie, likwidator musi podać do publicznej wiadomości informację o postawieniu fundacji w stan likwidacji. Likwidator może wywiesić stosowne zawiadomienie w urzędzie gminy, budynku sądu lub lokalu fundacji, zamieścić ogłoszenie w gazecie lokalnej, ogólnokrajowej albo umieścić ogłoszenie o likwidacji na portalu internetowym np. www.ngo.pl

 

Co ważne, niezależnie czy fundacja prowadzi działalność gospodarczą czy też nie, fundacja nie składa odrębnego wniosku do Monitora Sądowego i Gospodarczego o publikację ogłoszenia otwarcia likwidacji, albowiem brak jest podstaw prawnych do publikacji ogłoszenia w w/w rejestrze.

 

Ostatnim krokiem po dokonaniu wpisu otwarcia likwidacji fundacji w Krajowym Rejestrze Sądowym, jest jej wykreślenie z w/w rejestru. Procedura wykreślenia fundacji z rejestru KRS zostanie opisana w następnym artykule, niemniej jednak w przypadku zainteresowania w/w tematyką, zapraszamy do kontaktu z kancelarią.

 

Leszek Przybyłka, adwokat Kraków, 24 czerwiec 2022 roku

Polecane artykuły

23
paź
Podatki
Jakie wydatki możesz odliczyć od podatku, prowadząc własną działalność?

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

10
paź
Podatki
Kontrola podatkowa w firmie – jak się przygotować i co warto wiedzieć

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

12
lip
Firmy handlowe i usługowe
Dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy ?

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.