Prawo gospodarcze i spory sądowe

Informatyzacja procesu cywilnego cz. I – doręczenia

1 kwietnia 2016 roku wejdą w życie przepisy umożliwiające dokonywanie doręczeń przez sąd za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, jeżeli przepis szczególny przewidywał wniesienie pisma w tym trybie. Natomiast od 8 września 2016 r. taka możliwość będzie istniała także w odniesieniu do osób, które dokonały wyboru wnoszenia pism za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, ponieważ sąd będzie mógł stosować doręczenia elektroniczne w każdym postępowaniu, jeśli strona wniosła pismo za pośrednictwem systemu teleinformatycznego albo dokonała wyboru wnoszenia pism taka drogą.

W jaki sposób liczony jest termin doręczenia pisma za pomocą systemu teleinformatycznego?

 

Wniesione z ten sposób pismo zostanie uznane za doręczone w chwili wskazanej w elektronicznym potwierdzeniu odbioru korespondencji. W przypadku braku takiego potwierdzenia doręczenie elektroniczne uznaje się za skuteczne po upływie 14 dni od daty umieszczenia pisma w systemie teleinformatycznym. Należy zwrócić uwagę, że do doręczeń drogą elektroniczną nie będzie miał zastosowania art. 134 § 1 k.p.c., dot. ograniczeń w doręczaniu pism w porze nocnej.

 

Po nowelizacji pisma i orzeczenia dalej będą doręczane w odpisach, ale zgodnie z nową regulacją, zamiast odpisu pisma lub orzeczenia może być doręczony dokument uzyskany z systemu teleinformatycznego, o ile ma on cechy umożliwiające weryfikację istnienia i treści pisma lub orzeczenia w tym systemie. Doręczane w formie elektronicznej pisma i orzeczenia będą miały postać dokumentów zawierających dane z systemu teleinformatycznego (art. 140 k.p.c.). Ponadto, zgodnie ze znowelizowanym art. 142 kp.c. doręczanie pisma wniesionego w formie elektronicznej będzie potwierdzane dokumentem uzyskanym z systemu teleinformatycznego.

 

Od 8 września 2016 roku doręczeń pism procesowych dla przedsiębiorców i wspólników spółek handlowych, wpisanych do rejestru sądowego albo CEIDG należy dokonywać na adres udostępniany w rejestrze albo CEIDG, chyba że strona wskazała inny adres dla doręczeń. W sytuacji, gdy ostatni udostępniony adres został wykreślony jako niezgodny z rzeczywistym stanem rzeczy i nie zgłoszono wniosku o wpis nowego adresu, który podlegałby udostępnieniu, adres wykreślony będzie uważany za adres udostępniony w rejestrze albo CEIDG (art. 133 § 2a). Na podstawie dotychczasowych przepisów istniały wątpliwości czy doręczenia dla przedsiębiorcy wpisanego do CEIDG można dokonać skutecznie na adres tam ujawniony, czy konieczne jest wskazanie adresu zamieszkania.

 

Justyna Olech, aplikantka adwokacka Kraków, marzec 2016 roku.

 

Polecane artykuły

23
paź
Podatki
Jakie wydatki możesz odliczyć od podatku, prowadząc własną działalność?

Przedsiębiorcy, poza zwiększaniem swoich przychodów, mogą również skorzystać z możliwości obniżenia podatku dochodowego poprzez uwzględnianie kosztów uzyskania przychodu.

10
paź
Podatki
Kontrola podatkowa w firmie – jak się przygotować i co warto wiedzieć

Kontrola podatkowa, czynności sprawdzające, postępowanie podatkowe - to narzędzia weryfikacji przestrzegania prawa podatkowego przez przedsiębiorców.

12
lip
Firmy handlowe i usługowe
Dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy ?

Stare przysłowie mówi, że „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Przysłowie to idealnie odpowiada na pytanie, dlaczego warto korzystać z usług adwokata przy zakładaniu firmy.